Artikel 1 – Voorwerp
1.1 Deze overeenkomst tussen enerzijds (i) de NV BREEX EUROPE (“BREEX”), met zetel te 9160 LOKEREN, Dijkstraat 22, met ondernemingsnummer 0537.365.350 en anderzijds de Klant wordt beheerst door de voorwaarden en modaliteiten van de tussen partijen afgesloten huurovereenkomst, met inbegrip van onderhavige algemene voorwaarden, de facturen en de eventuele bijzondere voorwaarden vermeld op de huurovereenkomst (hierna gezamenlijk aangeduid als de “Huurovereenkomst”). De Huurovereenkomst is van kracht na ondertekening van de overeenkomst door de Klant en BREEX waarbij de ondertekening mede als aanvaarding van deze algemene voorwaarden geldt, en zij vernietigt en vervangt alle schriftelijke of mondelinge contracten, voorstellen en verbintenissen die betrekking hebben op hetzelfde voorwerp en die aan de datum van deze Huurovereenkomst zouden voorafgaan. De Huurovereenkomst sluit de toepassing van de potentiële algemene en/of andere voorwaarden van de Klant zelf uit.
1.2 De diensten van de Huurovereenkomst omvatten de huur van de toestellen ter beschikking gesteld aan de Klant door BREEX zoals dat blijkt uit de bijzondere voorwaarden van de Huurovereenkomst en het leveringsbon (hierna de “Huur”). De vergoedingen voor de Huur bestaat uit een maandelijks huurbedrag, hierna “Huurprijs”).
1.3 De overeengekomen huurperiode zoals bepaald in de Huurovereenkomst vangt aan op de datum van levering van de toestellen zoals hieronder verder uiteengezet in artikel 5.8. Behoudens andersluidende bepaling wordt de Huurovereenkomst stilzwijgend verlengd met 12 maanden, behoudens opzegging per aangetekend schrijven tenminste 6 maanden voor het verstrijken van de contractuele periode.
1.4 De toestellen worden door de Klant gekozen onder zijn uitsluitende verantwoordelijkheid. De Klant kiest op eigen initiatief de leverancier en de toestellen en bepaalt in alle vrijheid de technische eigenschappen, modaliteiten en de plaats van de levering. De Klant ontslaat BREEX van elke verplichting tot informatie en bevestigt dat hij met kennis van zaken contracteert. In geen geval kan de Klant zich beroepen op moeilijkheden in verband met de toestellen, het gebruik of de prestaties ervan en de ongeschiktheid ten opzichte van zijn noden. BREEX of haar aangestelde, draagt enkel zorg voor het opstellen, afstellen en testen van de toestellen en verstrekt de Klant informatie over het in gebruik nemen van de toestellen.
1.5 De Huurovereenkomst is steeds onderworpen aan de opschortende voorwaarde van een positieve solvabiliteitscontrole van de Klant door BREEX. Indien uit solvabiliteitscontrole blijkt dat, naar oordeel van BREEX, de Klant onvoldoende financiële mogelijkheden heeft voor de goede uitvoering van deze Huurovereenkomst te kunnen waarborgen, zal BREEX de Klant (louter ter informatie) verwittigen dat de opschortende voorwaarde niet vervuld is. Deze voorwaarde kan enkel ingeroepen worden door BREEX en niet door de Klant.
Artikel 2 – Levering en ontvangst
2.1 De Klant verstrekt BREEX voor de geplande levering alle nuttige en noodzakelijke informatie met betrekking tot de levering en verzekert dat de daartoe bestemde lokalen met de nodige installaties en aansluitingen voorzien zijn. Indien de levering door gebreke hieraan niet op het overeengekomen ogenblik kan plaatsvinden, zullen de kosten die hieraan verbonden zijn ten laste van de Klant komen. De toestellen worden door BREEX rechtstreeks geleverd en in ontvangst genomen door de Klant op de aangeduide plaats. De levering en installatie gebeurt op kosten en op risico van de Klant. Opgegeven leveringstermijnen zijn louter indicatief en maken in hoofde van BREEX een middelenverbintenis uit. Het in ontvangst nemen van de goederen door de Klant, impliceert de aanvaarding van de leveringstermijn, ook indien de indicatieve leveringstermijn daarbij werd overschreden.
2.2 Tijdens de levering controleert de Klant de conformiteit van de toestellen en gaat hij over tot alle overeengekomen of door de aard van de toestel- len benodigde testen en controles. De Klant verbindt zich er vervolgens toe om op het ogenblik van de terbeschikkingstelling een leveringsbon te ondertekenen. De ondertekening door de Klant van dit document geldt als bewijs dat het toestel beantwoordt aan het overeengekomen toestel (inclusief de accessoires, e.d.) zoals bepaald in de bijzondere voorwaarden, dat het toestel zich in een volmaakte staat bevindt en geen (zichtbare)
gebreken vertoont, evenals dat alle noodzakelijke documenten, handleiding en uitrusting aanwezig zijn en mee werden ter beschikking gesteld.
2.3 Verborgen gebreken dienen schriftelijk te worden gemeld aan BREEX uiterlijk binnen de 24 uren na de vaststelling en ontdekking ervan, maar ten laatste binnen de 12 maanden na levering. Bij niet tijdig en schriftelijk geformuleerde opmerkingen in overeenstemming met het bovenvermelde
zullen de geleverde goederen geacht worden volgens de regels van de kunst, conform en zonder gebreken te zijn geleverd en zullen geacht worden aldus door de Klant te zijn aanvaard. In geen geval zal BREEX tot enige tussenkomst gehouden zijn of op welke wijze dan ook aansprakelijk zijn voor eventuele niet-conformiteit of gebreken door toedoen van de Klant zelf of die het gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik door de Klant of het niet-naleven van de voorwaarden van deze Huurovereenkomst.
2.4 BREEX behoudt zich het recht voor om de op haar rustende verbintenissen voortvloeiend uit de Huurovereenkomst in haar opdracht door derden te laten uitvoeren.
Artikel 3 – Wijze van gebruik en verzekering
3.1 De Klant is verplicht de toestellen overeenkomstig de bij de toestellen behorende handleidingen en de instructies van BREEX te gebruiken. De Klant zal genoemde toestellen uitsluitend gebruiken voor zakelijke doeleinden als een goede huisvader. De Klant ziet erop toe geen andere wisselstukken, toebehoren of verbruiksmaterialen te gebruiken dan die welke BREEX levert of erkent. De wisselstukken en alle gemonteerde toebehoren worden van rechtswege eigendom van BREEX zonder enige vergoeding voor de Klant. Het is de Klant niet toegestaan de toestellen van de locatie, waar het is geïnstalleerd, te verwijderen, tenzij met schriftelijke voorafgaande toestemming van BREEX. De Klant zal op zijn kosten alle onderhoudswerken en alle herstellingen moeten uitvoeren, desgevallend conform een afzonderlijke onderhoudsovereenkomst met BREEX. Een dergelijke onderhoudsovereenkomst staat los van deze Huurovereenkomst en enige nalatigheid of niet-uitvoering van zo’n onderhoudsovereenkomst heeft geen impact heeft op de Huurovereenkomst.
3.2 Verzekering
A. Burgerlijke aansprakelijkheid
De Klant zal, gedurende de gehele looptijd van de Huur tot op het moment van de teruggave van de toestellen, zijn burgerlijke aansprakelijkheid
uit hoofde van het gebruik en de bewaring van de toestellen doen verzekeren door een erkende solvente verzekeringsmaatschappij en dit voor
elke schade veroorzaakt zowel aan personen als aan zaken. De verzekeringsmaatschappij zal verzaken aan elke vorm van regres tegen BREEX. Het
verzekeringscontract zal tevens de aansprakelijkheid van BREEX dekken ten overstaan van derden, wat betreft de gehuurde toestellen. De Klant draagt aan zijn verzekeraar en aan zijn verzekeringstussenpersoon op om (i) aan BREEX het overeenstemmend verzekeringscertificaat jaarlijks en voor het eerst en ten laatste op de effectieve leveringsdatum van het materieel over te maken samen met het ondertekende document van ontvangst van het materieel en (ii) BREEX onverwijld in kennis te stellen van de beëindiging, de opzegging of de schorsing van de verzekeringsovereenkomst alsook van elke premiewanbetaling.
B. Aansprakelijkheid voor verlies en schade
De Klant zal, gedurende de gehele looptijd van de Huur tot op het moment van de teruggave van de toestellen, ten gunste van BREEX, de gehuurde
toestellen doen verzekeren tegen de schade veroorzaakt door brand, door blikseminslag, door ontploffing, door implosie, door de inwerking
van elektriciteit, door waterschade, door natuurkrachten, door machinebreuk en door diefstal. BREEX heeft het recht om de naleving van deze verplichting op ieder moment te controleren of te laten controleren door een door hem aangewezen derde. In dat kader mag BREEX de nodige
contactgegevens van de Klant, de relevante informatie m.b.t. de gehuurde toestellen en de voorziene duurtijd van deze Huurovereenkomst, meedelen aan de door hem aangewezen derde die contact zal opnemen met de Klant. De verzekerde waarde zal op elk ogenblik voldoende moeten zijn om het totaal verlies van de gehuurde toestellen te dekken, overeenkomstig het artikel met betrekking tot de verbreking van de Huurovereenkomst (artikel
8) verhoogd met de restwaarde. De Klant zal hetzij op eigen initiatief hetzij alleszins op eerste verzoek van BREEX aan zijn verzekeraar en/of aan zijn
verzekeringstussenpersoon opdragen om (i) aan BREEX of een door BREEX aangewezen derde de overeenstemmende verzekeringsovereenkomst
alsook de betalingsbewijzen van de premies over te maken en (ii) BREEX of een door BREEX aangewezen derde onverwijld in kennis te stellen van
de beëindiging, de opzegging of de schorsing van de verzekeringsovereenkomst alsook van elke premiewanbetaling. Indien de nodige bewijsstukken niet tijdig verstrekt werden (30 dagen na datum van de brief waarbij BREEX of de door haar aangestelde derde de mededeling van de stukken gevraagd heeft) of indien de verstrekte stukken niet afdoende bewijzen dat het materieel verzekerd is overeenkomstig de onderhavige Huurovereenkomst, is BREEX gerechtigd doch niet verplicht om de toestellen onder te brengen in de verzekeringspolis onderschreven door BREEX in haar eigen naam. BREEX zal hiervoor een bijkomend bedrag aan de Klant in rekening brengen. BREEX zal de Klant hiervan voorafgaandelijk verwittigen. Dit bedrag zal vereffend dienen te worden onder dezelfde voorwaarden en modaliteiten als voorzien voor alle andere betalingen verschuldigd in het
kader van deze Huurovereenkomst en zal samen met de periodieke huurprijzen gefactureerd worden. De Klant behoudt steeds de mogelijkheid om op elk ogenblik de toestellen te laten verzekeren via zijn verzekeraar of verzekeringstussenpersoon en het bewijs ervan over te maken.
C. Verpanding
Tot zekerheid van de goede uitvoering van zijn verbintenissen verklaart de Klant van heden af in pand te geven aan BREEX, voor de volledige
duurtijd van deze Huurovereenkomst, zijn vorderingen uit hoofde van verzekeringspolissen afgesloten voor de gehuurde toestellen. De Klant
verbindt er zich toe de sommen die hem uit hoofde van de verpande vorderingen verschuldigd zijn of zullen worden noch te zullen afstaan, noch te zullen verpanden, en ervoor te zorgen dat zij niet het voorwerp uitmaken van een overdracht, een compensatie, een beslag door derden of een
verzet, en hij ontzegt zich uitdrukkelijk het recht alle daden te stellen die de uitwerking van onderhavige verpanding zouden kunnen hinderen of beperken. Bij deze mandateert de Klant BREEX, als enige gerechtigde op inning, op alle vervaldagen en op welk ogenblik van opeisbaarheid van de verpande vorderingen ook, alle sommen met betrekking tot deze vorderingen te innen en aan te rekenen op de bedragen die de Klant verschuldigd is, en dit zonder rechterlijke tussenkomst. Deze pandgeving geschiedt tot zekerheid van alle bedragen die de Klant aan BREEX verschuldigd is of zal zijn uit hoofde van leasingcontracten en/of renting, en/of voortspruitend uit de zakenrelatie tussen de Klant en BREEX en dit ter hoogte van een maximaalbedrag gelijk aan het aantal huurtermijnen vermenigvuldigd met het bedrag van de periodieke huurtermijn, in hoofdsom en bijhorigheden, vermeerderd met het bedrag van de aankoopoptie in het kader van een leasingcontract.
Artikel 4 – Overmacht
Elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hindernis vormt voor de normale uitvoering van de Huurovereenkomst of deze in ernstige mate verhindert of bemoeilijkt, zal als een geval van overmacht worden beschouwd, zo onder meer (doch niet-limitatief): werkstaking, overheidsmaatregelen,
(tijdelijke) sluiting van het bedrijf, transportmoeilijkheden, vertraging of onmogelijkheid in de toelevering en beschadiging van – of defecten aan – voor aan de opdracht essentiële bedrijfsmiddelen van BREEX, vertraging of onmogelijkheid in toelevering in hoofde van leveranciers van BREEX.
In geval van overmacht, is BREEX gerechtigd om hetzij de uitvoering van de Huurovereenkomst op te schorten voor een duur van ten hoogste drie
maanden, hetzij de Huurovereenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat zij tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn. Financiële
verbintenissen van de Klant kunnen nooit opgeschort of ontbonden worden ten gevolge van overmacht.
Artikel 5 – Prijs en betaling
5.1 De Huurprijs is vooraf betaalbaar volgens de in de bijzondere voorwaarden overeengekomen modaliteiten. Indien de toestellen in de loop van
de kalendermaand na ondertekening van de Huurovereenkomst zijn geleverd, dan zal het factureren van de Huurprijs aanvangen op de eerste dag volgend op de dag nadat het laatste toestel is geleverd.
5.2 BREEX behoudt zich het recht voor de Huurprijs tussentijds, maximaal één keer per jaar, te wijzigen, doch niet eerder dan zes maanden na ingang van de Huurovereenkomst. De wijziging kan onder meer worden doorgevoerd als gevolg van kostenstijgingen en/of wijzigingen in de koersverhouding en/of door de Belgische overheid genomen prijsverhogende maatregelen.
5.3 Alle belastingen en kosten, hoe ook genaamd, welke nu, of te eniger tijd, zullen worden geheven op de door de Klant te betalen bedragen, of op de Huurovereenkomst of op de toestellen en/of op het gebruik van de toestellen, onverschillig op wiens naam deze zijn gesteld, zijn voor
rekening van de Klant.
5.4 De Klant kan geen beroep doen op opschorting, korting dan wel verrekening plaats laten vinden, met betrekking tot de betalingsverplichtingen
van de Klant jegens BREEX en doet uitdrukkelijk afstand van zijn rechten onder artikel 1184 B.W.
5.5 De betaling van de Huurprijs vindt plaats door een afschrijving van de door de Klant opgegeven bankrekening. De Klant verbindt zich ertoe een
SEPA-mandaat aan BREEX te verstrekken, op eerste verzoek van BREEX.
5.6 BREEX heeft het recht (maar is niet verplicht) facturen elektronisch aan de Klant ter beschikking te stellen per e-mail of door middel van een
klantenportaal.
5.7 BREEX is gerechtigd om zekerheid voor de nakoming van de betalingsverplichtingen door de Klant te verlangen. Deze zekerheid kan geboden
worden door op eerste verzoek van BREEX een onvoorwaardelijke en onherroepelijke bankgarantie ten gunste van BREEX af te geven dan wel
persoonlijke zekerheden te bieden in de vorm van borgstellingen of aansprakelijkheidsverklaringen (hierna gezamenlijk de “Garantie”). In geval van
een personenvennootschap zijn de bestuurders hoe dan ook persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van verplichtingen door de
personenvennootschap uit hoofde van de Overeenkomst. De Klant zal BREEX per kerende door middel van aangetekend schrijven in kennis stellen, zodra de Klant (het voornemen tot) intrekking van een Garantie bekend is geworden.
5.8 De huurperiode gaat in op de dag van de levering van de toestellen. Behoudens andere bepalingen werd de Huurprijs berekend uitgaande van een levering van de toestellen op de eerste dag van de maand. Bij levering op een andere dag, zal de huurperiode en huurfacturatie starten op de eerste dag van de maand die volgt op de levering van de toestellen. Tussen de datum van levering en de eerste dag van de maand die volgt op de levering van de toestellen, is de Klant gehouden tot betaling van een gebruiksvergoeding, die definitief verworven is voor BREEX. Deze gebruiksvergoeding wordt berekend op basis van de overeengekomen Huurprijs, pro rata voor het aantal dagen dat verlopen is tussen de datum van levering en de eerste dag van de maand die volgt op de levering van de toestellen. Behoudens andere bepalingen is deze gebruiksvergoeding betaalbaar samen met de eerste Huurprijs.
5.9 Onverminderd de overige rechten van BREEX, is zij in dat geval gerechtigd aanvullende of vervangende zekerheid van de Klant te verlangen. De Klant is verplicht die zekerheid aan te vullen of te vervangen. Indien een Garantie van een derde voor de verplichtingen van de Klant is of wordt ingetrokken, is BREEX gerechtigd om onmiddellijk en van rechtswege, zonder ingebrekestelling of andere formaliteit, de Huurovereenkomst te ontbinden en onmiddellijk over te gaan tot invordering van de door de Klant nog verschuldigde bedragen met inbegrip van de onder artikel 10 voorziene vergoeding bij voortijdige beëindiging of ontbinding.
5.10 Tenzij hoger anders gemeld, zijn alle facturen betaalbaar op het adres van de maatschappelijke zetel van BREEX en dienen deze, behoudens andersluidend beding, betaald te zijn binnen een termijn van 14 dagen na factuurdatum. Bij gebreke aan tijdige betaling is, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een verwijlsinterest van 1,5 % per maand verschuldigd alsook een forfaitaire vergoeding van 10 % met een minimum van 65 EUR zulks bij wijze van onherroepelijke schadevergoeding en ongeacht de gerechtskosten. Per aanmaning die wordt uitgestuurd wordt bijkomend een aanmaningskost aangerekend van 15,00 Euro meer de kosten voor de aangetekend zending. Alle klachten en protesten dienen te worden geformuleerd binnen de 7 dagen na factuurdatum.
5.11 De Klant dient BREEX steeds per kerende te informeren over wijzigingen in de adres- en factuurgegevens die bij de ondertekening van de Huurovereenkomst werden meegedeeld.
Artikel 6 – Overdracht van de Huur aan een Partner
6.1 De Klant verleent onherroepelijk aan BREEX het recht tot overdracht van de eigendom van de toestellen en van de Huur aan een leasingmaatsch-appij en/of een partner van BREEX (hierna de “Partner”). De Klant stemt bij deze in met deze overdracht en zal van rechtswege jegens de Partner gehouden zijn tot uitvoering van de verplichtingen uit hoofde van deze Huurovereenkomst. De Huurprijs wordt na melding van de overdracht enkel bevrijdend betaald aan de Partner, die dan alle rechten en plichten van BREEX met betrekking tot deze Huurovereenkomst waarneemt.
6.2 BREEX heeft daarnaast het recht om de schuldvordering die door onderhavige Huurovereenkomst ontstaat af te staan of in pand te geven. Indien de afstand of inpandstelling later dan bij de ondertekening van deze Huurovereenkomst wordt gedaan, verklaart de Klant voldoende te zijn ingelicht van deze afstand of inpandgeving bij eenvoudig schrijven van BREEX.
6.3 Het is de Klant niet toegestaan rechten en plichten voortvloeiende uit de Huurovereenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden te verkopen, te verpanden, over te dragen of te bezwaren.
6.4 Bij een overdracht van de Huur zoals bepaald in artikel 6.1 zal de Partner de verborgen verbreken niet vrijwaren. Geen enkel verhaal kan tegen de Partner uitgeoefend worden wegens zulk gebrek. BREEX (en niet de Partner) zal de Klant ten uitzonderlijke titel blijven vrijwaren voor verborgen gebreken, wat de Klant uitdrukkelijk aanvaardt, en dit ongeacht de overdracht van de Huur aan de Partner. De Klant zal zich bijgevolg voor deze klachten uitsluitend tot BREEX richten, en alle verhaal tegen laatstgenoemde uitoefenen.
Artikel 7 – Aansprakelijkheid en schade
7.1 De Klant vrijwaart BREEX tegen alle aanspraken van derden, inclusief werknemers, tot een vergoeding van schade (mede) veroorzaakt door, of in verband staande met, de toestellen of het gebruik van de toestellen, dan wel de materialen, voor zover de schade bij derden is ontstaan door geb- reken in de toestellen, dan wel het materiaal, waarvan BREEX niet de leverancier is. De Klant verzaakt aan ieder verhaal tegen BREEX voor eventuele schade door het gehuurd materieel aan zijn eigen patrimonium berokkend. De Klant vrijwaart BREEX tegen alle aanspraken van derden, hieronder begrepen de aanspraken van personen van wie persoonsgegevens zijn geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een persoonsregistratie die door de Klant wordt gehouden of waarvoor zijn anderszins verantwoordelijk is, tot vergoeding van schade (mede) veroorzaakt door of in verband staande met de apparatuur of het gebruik van de toestellen of de staat waarin deze zich bevindt.
7.2 De aansprakelijkheid van BREEX voor elke genots-, winstderving en/of indirecte schade is in elk geval uitgesloten en BREEX zal onder geen enkel beding hiervoor tot enige schadevergoeding kunnen gehouden worden. BREEX is in geen geval aansprakelijk voor schade aan de aan de toestellen verbonden hardware, software en data. Noch is zij aansprakelijk voor schade of kosten die het gevolg zijn van misbruik van de toegangsof identificatiecodes. In geval van niet-conformiteit of defecten aan de toestellen, waarvoor BREEX tot tussenkomst is gehouden, is BREEX haar aansprakelijkheid en tussenkomst beperkt tot uitsluitend herstel of in voorkomend geval vervanging van de defecten of niet-conforme toestellen.
7.3 De Klant kan geen aanspraak maken op enige schorsing of vernietiging van de Huur, vermindering van een Huurprijs of schorsing van betaling ervan, noch op enige schadevergoeding in geval van geheel of gedeeltelijk genotsverlies van het materieel, om eender welke reden ook, fout van derden of overmacht inbegrepen. Ingeval van verlies of tenietgaan van de verhuurde toestellen, ongeacht de oorzaak, zal de Klant BREEX schadeloos stellen voor alle door deze laatste geleden schade.
7.4 In geval van meerdere huurders is elke individuele huurder hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot de uitvoering van de Huurovereenkomst.
Artikel 8 – Recht tot ontbinding en opzegging
De Huurovereenkomst kan van rechtswege door BREEX ontbonden worden per gewone schriftelijke kennisgeving aan de Klant, zonder enige gerechtelijke formaliteit:
• indien de Klant zich in staking van betaling, collectieve schuldenregeling, gerechtelijke reorganisatie of faillissement bevindt,
• bij overlijden van de Klant,
• bij een vermindering of verlies van de Garantie,
• bij een beslag of andere vormen van gedwongen tenuitvoerlegging lastens de Klant,
• indien er beschadiging, vernietiging of verlies van de verhuurde toestellen is vastgesteld,
• indien de Klant aan BREEX en/of de Partner onjuiste informatie verstrekt heeft betreffende zijn onderneming of zijn financiële situatie die een cruciale rol gespeeld heeft in de beslissing van BREEX en/of de Partner om de relatie met de Klant aan te gaan,
• bij wanbetaling van facturen,
• bij eender welke wanprestatie van de Klant uit deze Huurovereenkomst waaraan niet verholpen wordt binnen een termijn van minimum 5 dagen na schriftelijke ingebrekestelling daartoe.
Indien de Klant de Huurovereenkomst vroegtijdig en voorafgaandelijk aan het verstrijken van de contractueel voorziene duur eenzijdig zou beëindi-gen of verbreken dan wel een contractuele wanprestatie zou begaan, is de Klant aan BREEX minstens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zoals hierna bepaald. De Klant is, in alle gevallen van voortijdige beëindiging, onverminderd het recht van BREEX op volledige schadevergoeding, naast de vervallen en onbetaalde sommen, verhoogd met de verwijlintresten, een vergoeding verschuldigd enerzijds aan BREEX, vastgesteld op de waarde der nog te vervallen huurtermijnen, verhoogd met de restwaarde, met 150 EUR + BTW dossierkosten en 5 % wederbeleggingsvergoeding, verminderd met het beschikbaar saldo van de verkoop van de toestellen. De Klant ziet uitdrukkelijk af van het voordeel van art. 1231 BW. Deze vergoeding dekt niet de minderwaarde die zou voortspruiten uit de beschadigde toestand van het teruggenomen toestel. Die minderwaarde dient afzonderlijk vergoed. De door de Klant gedane betalingen worden eerst aangerekend op de bedongen vergoeding en op de verwijlintresten en daarna op de onbetaald gebleven kosten en ten slotte op de hoofdsommen. Onderhavige afrekening zal eveneens toegepast worden in geval van totaal verlies, vastgesteld en bevestigd door expertise.
Artikel 9 – Einde van de Overeenkomst
9.1 De Klant is verplicht de toestellen bij het einde van de Huurovereenkomst, om welke reden dan ook, in goede en complete staat aan BREEX ter beschikking te stellen. Behoudens de normale slijtage zal deze staat gelijk zijn aan de staat, omschreven in het leveringsbon.
9.2 De kosten voor het retourtransport komen ten laste van de Klant. Deze kosten worden bepaald aan de hand van de op dat moment bij BREEX in gebruik zijnde tabel vervoerskosten per gewichtsgroep. De nog niet verbruikte verbruiksmaterialen blijven eigendom van BREEX en dienen bij het einde van de looptijd van de Huurovereenkomst aan BREEX te worden geretourneerd.
9.3 Indien de Klant weigert de toestellen bij einde van de Huurovereenkomst overeenkomstig artikel
9.1 aan BREEX ter beschikking te stellen wordt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding opgelegd van 100,00 EUR per toestel per dag, dagdeel daaronder begrepen, voor iedere dag dat het toestel niet wordt afgegeven met een maximum van 5.000,00 EUR per toestel.
Artikel 10 – Eigendomsrecht
10.1 Voor de volledige duur van de Huurovereenkomst blijven de toestellen, inclusief alle toebehoren, eigendom van BREEX of diens rechtheb-benden.
10.2 Het is de Klant verboden de toestellen (onder) te verhuren, onder enige titel aan derden in gebruik af te staan, te verpanden, te verkopen, te vervreemden of anderszins te bezwaren of op enige andere wijze aan derden af te staan. Het is de Klant niet toegestaan om de op de toestellen aangebrachte merken, nummers, namen en/of andere opschriften te verwijderen, te bedekken, te (doen) veranderen of te beschadigen, noch daaraan andere toe te voegen. Eventuele noodzakelijke of gewenste veranderingen aan de toestellen mogen uitsluitend door BREEX worden aangebracht.
10.3 De Klant is verplicht ieder die enig recht op, of ten aanzien van de toestellen wil uitoefenen, onmiddellijk in kennis te stellen van het feit dat de toestellen eigendom zijn van BREEX. De Klant stelt BREEX tevens onverwijld bij aangetekend schrijven, onder overlegging van alle ter zake dienende bescheiden, in kennis over (i) dreigende uitvoeringsmaatregelen, (ii) beslag of retentie op het geheel of een deel van de verhuurde toestellen, (iii) ongeval waarbij het geheel of een deel van de verhuurde toestellen betrokken zijn, (iv) opeising diefstal of (v) beschadiging van de verhuurde toestellen.
Artikel 11 – GDPR
BREEX respecteert de privacy van de Klant en verwerkt diens persoonsgegevens met het oog op klanten- of prospectenbeheer zulks in overeen-stemming met de toepasselijke regelgeving (met name Verordening nr. (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens). Deze verwerkingen gebeuren op basis van de toestemming van de Klant en de gemaakte afspraken. Door de ondertekening van deze Huurovereenkomst, aanvaardt de Klant dat BREEX solvabiliteitsnazichten kan verrichten, alsook gegevens kan inwinnen betreffende de Klant evenals zijn vertegenwoordigers en andere partijen betrokken bij de activiteit van de Klant. Deze gegevens kunnen door BREEX of haar groep gebruikt worden voor de uitvoering van de Huurovereenkomst, het vervullen van hun wettelijke verplichtingen en ten einde informatie toe te zenden met betrekking tot producten of diensten die voor de Klant interesse kunnen vertonen. Deze gegevens kunnen ook aan de Partner worden overgemaakt in het kader van een overdracht van de Huur. Deze verzameling gebeurt conform de privacy policy van de betrokken BREEX. De Klant heeft het recht om geïnformeerd te worden over diens persoonsgegevens die BREEX en/of BREEX verwerken alsook om te vragen om de rechtzetting van onjuiste gegevens, om verwijdering van de gegevens en/of de beperking van de verwerking, steeds voor zover de toepasselijke regelgeving dit voorziet. De Klant heeft tevens het recht om bezwaar te maken tegen een verwerking en om de overdracht van de persoonsgegevens te vragen, wederom in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving. De Klant kan deze rechten uitoe- fenen door verzending van een schriftelijk verzoek aan BREEX en/of BREEX, gedagtekend en ondertekend, met een kopie van beide zijden van de identiteitskaart als bijlage. In geval van problemen heeft de Klant het recht om klacht in te dienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel +32 (0)2 274 48 00; +32 (0)2 274 48 35; contact@apd-gba.be).
Artikel 12 – Toepasselijk recht en forumkeuze
Voor elk geschil m.b.t. de Huurovereenkomst, haar uitvoering, interpretatie en beëindiging, zullen uitsluitend de Nederlandstalige rechtbanken van Brussel bevoegd zijn. De Huurovereenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
NL:
Partijen komen overeen dat (i) elektronische handtekeningen die kwalificeren als een geavanceerde of een gekwalificeerde elektronische handteken-ing onder de eIDAS Verordening (Verordening (EU) nr. 910/2014) of (ii) scans van de ondertekende handtekeningpagina van deze Overeen- komst bezorgd via e-mail in .pdf formaat, dezelfde bewijswaarde zullen hebben als een origineel papieren exemplaar met een handgeschreven handtekening.
ENG:
Parties agree that (i) electronic signatures which qualify as an advanced or a qualified e-signature under the eIDAS Regulation (Regulation (EU) N°910/2014) or (ii) scan copies of duly signed counterpart signature pages to this Agreement transmitted by email in .pdf format, will have the same probative value as a wet ink original paper document bearing a manually signed signature.
Artikel 1 – Voorwerp
1.1 Deze overeenkomst tussen enerzijds (i) de NV BREEX Europe (“SALESMAKERS”), met zetel te 9160 LOKEREN, Dijkstraat 22, met ondernemingsnummer 0537.365.350 en anderzijds de Klant wordt beheerst door de voorwaarden en modaliteiten van de tussen partijen afgesloten huurovereenkomst, met inbegrip van onderhavige algemene voorwaarden, de facturen en de eventuele bijzondere voorwaarden vermeld op de huurovereenkomst (hierna gezamenlijk aangeduid als de “Huurovereenkomst”). De Huurovereenkomst is van kracht na ondertekening van de overeenkomst door de Klant en SALESMAKERS waarbij de ondertekening mede als aanvaarding van deze algemene voorwaarden geldt, en zij vernietigt en vervangt alle schriftelijke of mondelinge contracten, voorstellen en verbintenissen die betrekking hebben op hetzelfde voorwerp en die aan de datum van deze Huurovereenkomst zouden voorafgaan. De Huurovereenkomst sluit de toepassing van de potentiële algemene en/of andere voorwaarden van de Klant zelf uit.
1.2 De diensten van de Huurovereenkomst omvatten de huur van de toestellen ter beschikking gesteld aan de Klant door SALESMAKERS zoals dat blijkt uit de bijzondere voorwaarden van de Huurovereenkomst en het afgiftebewijs (hierna de “Huur”). De vergoedingen voor de Huur bestaat uit een maandelijks huurbedrag, hierna “Huurprijs”).
1.3 De overeengekomen huurperiode zoals bepaald in de Huurovereenkomst vangt aan op de datum van levering van de toestellen zoals hieronder verder uiteengezet in artikel 5.8. Behoudens andersluidende bepaling wordt de Huurovereenkomst stilzwijgend verlengd met 12 maanden, behoudens opzegging per aangetekend schrijven tenminste 6 maanden voor het verstrijken van de contractuele periode.
1.4 De toestellen worden door de Klant gekozen onder zijn uitsluitende verantwoordelijkheid. De Klant kiest op eigen initiatief de leverancier en de toestellen en bepaalt in alle vrijheid de technische eigenschappen, modaliteiten en de plaats van de levering. De Klant ontslaat SALESMAKERS van elke verplichting tot informatie en bevestigt dat hij met kennis van zaken contracteert. In geen geval kan de Klant zich beroepen op moeilijkheden in verband met de toestellen, het gebruik of de prestaties ervan en de ongeschiktheid ten opzichte van zijn noden. SALESMAKERS of haar aangestelde, draagt enkel zorg voor het opstellen, afstellen en testen van de toestellen en verstrekt de Klant informatie over het in gebruik nemen van de toestellen.
1.5 De Huurovereenkomst is steeds onderworpen aan de opschortende voorwaarde van een positieve solvabiliteitscontrole van de Klant door SALESMAKERS. Indien uit solvabiliteitscontrole blijkt dat, naar oordeel van SALESMAKERS, de Klant onvoldoende financiële mogelijkheden heeft voor de goede uitvoering van deze Huurovereenkomst te kunnen waarborgen, zal SALESMAKERS de Klant (louter ter informatie) verwittigen dat de opschortende voorwaarde niet vervuld is. Deze voorwaarde kan enkel ingeroepen worden door SALESMAKERS en niet door de Klant.
Artikel 2 – Levering en ontvangst
2.1 De Klant verstrekt SALESMAKERS voor de geplande levering alle nuttige en noodzakelijke informatie met betrekking tot de levering en verzekert dat de daartoe bestemde lokalen met de nodige installaties en aansluitingen voorzien zijn. Indien de levering door gebreke hieraan niet op het overeengekomen ogenblik kan plaatsvinden, zullen de kosten die hieraan verbonden zijn ten laste van de Klant komen. De toestellen worden door SALESMAKERS rechtstreeks geleverd en in ontvangst genomen door de Klant op de aangeduide plaats. De levering en installatie gebeurt op kosten en op risico van de Klant. Opgegeven leveringstermijnen zijn louter indicatief en maken in hoofde van SALESMAKERS een middelenverbintenis uit. Het in ontvangst nemen van de goederen door de Klant, impliceert de aanvaarding van de leveringstermijn, ook indien de indicatieve leveringstermijn daarbij werd overschreden.
2.2 Tijdens de levering controleert de Klant de conformiteit van de toestellen en gaat hij over tot alle overeengekomen of door de aard van de toestellen benodigde testen en controles. De Klant verbindt zich er vervolgens toe om op het ogenblik van de terbeschikkingstelling een afgiftebewijs te ondertekenen. De ondertekening door de Klant van dit document geldt als bewijs dat het toestel beantwoordt aan het overeengekomen toestel (inclusief de accessoires, e.d.) zoals bepaald in de bijzondere voorwaarden, dat het toestel zich in een volmaakte staat bevindt en geen (zichtbare) gebreken vertoont, evenals dat alle noodzakelijke documenten, handleiding en uitrusting aanwezig zijn en mee werden ter beschikking gesteld.
2.3 Verborgen gebreken dienen schriftelijk te worden gemeld aan SALESMAKERS uiterlijk binnen de 24 uren na de vaststelling en ontdekking ervan, maar ten laatste binnen de 12 maanden na levering. Bij niet tijdig en schriftelijk geformuleerde opmerkingen in overeenstemming met het bovenvermelde zullen de geleverde goederen geacht worden volgens de regels van de kunst, conform en zonder gebreken te zijn geleverd en zullen geacht worden aldus door de Klant te zijn aanvaard. In geen geval zal SALESMAKERS tot enige tussenkomst gehouden zijn of op welke wijze dan ook aansprakelijk zijn voor eventuele niet-conformiteit of gebreken door toedoen van de Klant zelf of die het gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik door de Klant of het niet-naleven van de voorwaarden van deze Huurovereenkomst.
2.4 SALESMAKERS behoudt zich het recht voor om de op haar rustende verbintenissen voortvloeiend uit de Huurovereenkomst in haar opdracht door derden te laten uitvoeren.
Artikel 3 – Wijze van gebruik en verzekering
3.1 De Klant is verplicht de toestellen overeenkomstig de bij de toestellen behorende handleidingen en de instructies van SALESMAKERS te gebruiken. De Klant zal genoemde toestellen uitsluitend gebruiken voor zakelijke doeleinden als een goede huisvader. De Klant ziet erop toe geen andere wisselstukken, toebehoren of verbruiksmaterialen te gebruiken dan die welke SALESMAKERS levert of erkent. De wisselstukken en alle gemonteerde toebehoren worden van rechtswege eigendom van SALESMAKERS zonder enige vergoeding voor de Klant. Het is de Klant niet toegestaan de toestellen van de locatie, waar het is geïnstalleerd, te verwijderen, tenzij met schriftelijke voorafgaande toestemming van SALESMAKERS. De Klant zal op zijn kosten alle onderhoudswerken en alle herstellingen moeten uitvoeren, desgevallend conform een afzonderlijke onderhoudsovereenkomst met SALESMAKERS. Een dergelijke onderhoudsovereenkomst staat los van deze Huurovereenkomst en enige nalatigheid of niet-uitvoering van zo’n onderhoudsovereenkomst heeft geen impact heeft op de Huurovereenkomst.
3.2 Verzekering
A. Burgerlijke aansprakelijkheid
De Klant zal, gedurende de gehele looptijd van de Huur tot op het moment van de teruggave van de toestellen, zijn burgerlijke aansprakelijkheid uit hoofde van het gebruik en de bewaring van de toestellen doen verzekeren door een erkende solvente verzekeringsmaatschappij en dit voor elke schade veroorzaakt zowel aan personen als aan zaken. De verzekeringsmaatschappij zal verzaken aan elke vorm van regres tegen SALESMAKERS. Het verzekeringscontract zal tevens de aansprakelijkheid van SALESMAKERS dekken ten overstaan van derden, wat betreft de gehuurde toestellen. De Klant draagt aan zijn verzekeraar en aan zijn verzekeringstussenpersoon op om (i) aan SALESMAKERS het overeenstemmend verzekeringscertificaat jaarlijks en voor het eerst en ten laatste op de effectieve leveringsdatum van het materieel over te maken samen met het ondertekende document van ontvangst van het materieel en (ii) SALESMAKERS onverwijld in kennis te stellen van de beëindiging, de opzegging of de schorsing van de verzekeringsovereenkomst alsook van elke premiewanbetaling.
B. Aansprakelijkheid voor verlies en schade
De Klant zal, gedurende de gehele looptijd van de Huur tot op het moment van de teruggave van de toestellen, ten gunste van SALESMAKERS, de gehuurde toestellen doen verzekeren tegen de schade veroorzaakt door brand, door blikseminslag, door ontploffing, door implosie, door de inwerking van elektriciteit, door waterschade, door natuurkrachten, door machinebreuk en door diefstal. SALESMAKERS heeft het recht om de naleving van deze verplichting op ieder moment te controleren of te laten controleren door een door hem aangewezen derde. In dat kader mag SALESMAKERS de nodige contactgegevens van de Klant, de relevante informatie m.b.t. de gehuurde toestellen en de voorziene duurtijd van deze Huurovereenkomst, meedelen aan de door hem aangewezen derde die contact zal opnemen met de Klant. De verzekerde waarde zal op elk ogenblik voldoende moeten zijn om het totaal verlies van de gehuurde toestellen te dekken, overeenkomstig het artikel met betrekking tot de verbreking van de Huurovereenkomst (artikel 8) verhoogd met de restwaarde. De Klant zal hetzij op eigen initiatief hetzij alleszins op eerste verzoek van SALESMAKERS aan zijn verzekeraar en/of aan zijn verzekeringstussenpersoon opdragen om (i) aan SALESMAKERS of een door SALESMAKERS aangewezen derde de overeenstemmende verzekeringsovereenkomst alsook de betalingsbewijzen van de premies over te maken en (ii) SALESMAKERS of een door SALESMAKERS aangewezen derde onverwijld in kennis te stellen van de beëindiging, de opzegging of de schorsing van de verzekeringsovereenkomst alsook van elke premiewanbetaling. Indien de nodige bewijsstukken niet tijdig verstrekt werden (30 dagen na datum van de brief waarbij SALESMAKERS of de door haar aangestelde derde de mededeling van de stukken gevraagd heeft) of indien de verstrekte stukken niet afdoende bewijzen dat het materieel verzekerd is overeenkomstig de onderhavige Huurovereenkomst, is SALESMAKERS gerechtigd doch niet verplicht om de toestellen onder te brengen in de verzekeringspolis onderschreven door SALESMAKERS in haar eigen naam. SALESMAKERS zal hiervoor een bijkomend bedrag aan de Klant in rekening brengen. SALESMAKERS zal de Klant hiervan voorafgaandelijk verwittigen. Dit bedrag zal vereffend dienen te worden onder dezelfde voorwaarden en modaliteiten als voorzien voor alle andere betalingen verschuldigd in het kader van deze Huurovereenkomst en zal samen met de periodieke huurprijzen gefactureerd worden. De Klant behoudt steeds de mogelijkheid om op elk ogenblik de toestellen te laten verzekeren via zijn verzekeraar of verzekeringstussenpersoon en het bewijs ervan over te maken.
C. Verpanding
Tot zekerheid van de goede uitvoering van zijn verbintenissen verklaart de Klant van heden af in pand te geven aan SALESMAKERS, voor de volledige duurtijd van deze Huurovereenkomst, zijn vorderingen uit hoofde van verzekeringspolissen afgesloten voor de gehuurde toestellen. De Klant verbindt er zich toe de sommen die hem uit hoofde van de verpande vorderingen verschuldigd zijn of zullen worden noch te zullen afstaan, noch te zullen verpanden, en ervoor te zorgen dat zij niet het voorwerp uitmaken van een overdracht, een compensatie, een beslag door derden of een verzet, en hij ontzegt zich uitdrukkelijk het recht alle daden te stellen die de uitwerking van onderhavige verpanding zouden kunnen hinderen of beperken. Bij deze mandateert de Klant SALESMAKERS, als enige gerechtigde op inning, op alle vervaldagen en op welk ogenblik van opeisbaarheid van de verpande vorderingen ook, alle sommen met betrekking tot deze vorderingen te innen en aan te rekenen op de bedragen die de Klant verschuldigd is, en dit zonder rechterlijke tussenkomst. Deze pandgeving geschiedt tot zekerheid van alle bedragen die de Klant aan SALESMAKERS verschuldigd is of zal zijn uit hoofde van leasingcontracten en/of renting, en/of voortspruitend uit de zakenrelatie tussen de Klant en SALESMAKERS en dit ter hoogte van een maximaalbedrag gelijk aan het aantal huurtermijnen vermenigvuldigd met het bedrag van de periodieke huurtermijn, in hoofdsom en bijhorigheden, vermeerderd met het bedrag van de aankoopoptie in het kader van een leasingcontract.
Artikel 4 – Overmacht
Elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hindernis vormt voor de normale uitvoering van de Huurovereenkomst of deze in ernstige mate verhindert of bemoeilijkt, zal als een geval van overmacht worden beschouwd, zo onder meer (doch niet-limitatief): werkstaking, overheidsmaatregelen, (tijdelijke) sluiting van het bedrijf, transportmoeilijkheden, vertraging of onmogelijkheid in de toelevering en beschadiging van – of defecten aan – voor aan de opdracht essentiële bedrijfsmiddelen van SALESMAKERS, vertraging of onmogelijkheid in toelevering in hoofde van leveranciers van SALESMAKERS. In geval van overmacht, is SALESMAKERS gerechtigd om hetzij de uitvoering van de Huurovereenkomst op te schorten voor een duur van ten hoogste drie maanden, hetzij de Huurovereenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat zij tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn. Financiële verbintenissen van de Klant kunnen nooit opgeschort of ontbonden worden ten gevolge van overmacht.
Artikel 5 – Prijs en betaling
5.1 De Huurprijs is vooraf betaalbaar volgens de in de bijzondere voorwaarden overeengekomen modaliteiten. Indien de toestellen in de loop van de kalendermaand na ondertekening van de Huurovereenkomst zijn geleverd, dan zal het factureren van de Huurprijs aanvangen op de eerste dag volgend op de dag nadat het laatste toestel is geleverd.
5.2 SALESMAKERS behoudt zich het recht voor de Huurprijs tussentijds, maximaal één keer per jaar, te wijzigen, doch niet eerder dan zes maanden na ingang van de Huurovereenkomst. De wijziging kan onder meer worden doorgevoerd als gevolg van kostenstijgingen en/of wijzigingen in de koersverhouding en/of door de Belgische overheid genomen prijsverhogende maatregelen.
5.3 Alle belastingen en kosten, hoe ook genaamd, welke nu, of te eniger tijd, zullen worden geheven op de door de Klant te betalen bedragen, of op de Huurovereenkomst of op de toestellen en/of op het gebruik van de toestellen, onverschillig op wiens naam deze zijn gesteld, zijn voor rekening van de Klant.
5.4 De Klant kan geen beroep doen op opschorting, korting dan wel verrekening plaats laten vinden, met betrekking tot de betalingsverplichtingen van de Klant jegens SALESMAKERS en doet uitdrukkelijk afstand van zijn rechten onder artikel 1184 B.W.
5.5 De betaling van de Huurprijs vindt plaats door een afschrijving van de door de Klant opgegeven bankrekening. De Klant verbindt zich ertoe een SEPA-mandaat aan SALESMAKERS te verstrekken, op eerste verzoek van SALESMAKERS.
5.6 SALESMAKERS heeft het recht (maar is niet verplicht) facturen elektronisch aan de Klant ter beschikking te stellen per e-mail of door middel van een klantenportaal.
5.7 SALESMAKERS is gerechtigd om zekerheid voor de nakoming van de betalingsverplichtingen door de Klant te verlangen. Deze zekerheid kan geboden worden door op eerste verzoek van SALESMAKERS een onvoorwaardelijke en onherroepelijke bankgarantie ten gunste van SALESMAKERS af te geven dan wel persoonlijke zekerheden te bieden in de vorm van borgstellingen of aansprakelijkheidsverklaringen (hierna gezamenlijk de “Garantie”). In geval van een personenvennootschap zijn de bestuurders hoe dan ook persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van verplichtingen door de personenvennootschap uit hoofde van de Overeenkomst. De Klant zal SALESMAKERS per kerende door middel van aangetekend schrijven in kennis stellen, zodra de Klant (het voornemen tot) intrekking van een Garantie bekend is geworden.
5.8 De huurperiode gaat in op de dag van de levering van de toestellen. Behoudens andere bepalingen werd de Huurprijs berekend uitgaande van een levering van de toestellen op de eerste dag van de maand. Bij levering op een andere dag, zal de huurperiode en huurfacturatie starten op de eerste dag van de maand die volgt op de levering van de toestellen.
Tussen de datum van levering en de eerste dag van de maand die volgt op de levering van de toestellen, is de Klant gehouden tot betaling van een gebruiksvergoeding, die definitief verworven is voor BREEX. Deze gebruiksvergoeding wordt berekend op basis van de overeengekomen Huurprijs, pro rata voor het aantal dagen dat verlopen is tussen de datum van levering en de eerste dag van de maand die volgt op de levering van de toestellen. Behoudens andere bepalingen is deze gebruiksvergoeding betaalbaar samen met de eerste Huurprijs.
5.9 Onverminderd de overige rechten van SALESMAKERS, is zij in dat geval gerechtigd aanvullende of vervangende zekerheid van de Klant te verlangen. De Klant is verplicht die zekerheid aan te vullen of te vervangen. Indien een Garantie van een derde voor de verplichtingen van de Klant is of wordt ingetrokken, is SALESMAKERS gerechtigd om onmiddellijk en van rechtswege, zonder ingebrekestelling of andere formaliteit, de Huurovereenkomst te ontbinden en onmiddellijk over te gaan tot invordering van de door de Klant nog verschuldigde bedragen met inbegrip van de onder artikel 10 voorziene vergoeding bij voortijdige beëindiging of ontbinding.
5.10 Tenzij hoger anders gemeld, zijn alle facturen betaalbaar op het adres van de maatschappelijke zetel van SALESMAKERS en dienen deze, behoudens andersluidend beding, betaald te zijn binnen een termijn van 14 dagen na factuurdatum. Bij gebreke aan tijdige betaling is, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een verwijlsinterest van 1,5 % per maand verschuldigd alsook een forfaitaire vergoeding van 10 % met een minimum van 65 EUR zulks bij wijze van onherroepelijke schadevergoeding en ongeacht de gerechtskosten. Per aanmaning die wordt uitgestuurd wordt bijkomend een aanmaningskost aangerekend van 15,00 Euro meer de kosten voor de aangetekend zending. Alle klachten en protesten dienen te worden geformuleerd binnen de 7 dagen na factuurdatum.
5.11 De Klant dient SALESMAKERS steeds per kerende te informeren over wijzigingen in de adres- en factuurgegevens die bij de ondertekening van de Huurovereenkomst werden meegedeeld.
Artikel 6 – Overdracht van de Huur aan een Partner
6.1 De Klant verleent onherroepelijk aan SALESMAKERS het recht tot overdracht van de eigendom van de toestellen en van de Huur aan een leasingmaatschappij en/of een partner van SALESMAKERS (hierna de “Partner”). De Klant stemt bij deze in met deze overdracht en zal van rechtswege jegens de Partner gehouden zijn tot uitvoering van de verplichtingen uit hoofde van deze Huurovereenkomst. De Huurprijs wordt na melding van de overdracht enkel bevrijdend betaald aan de Partner, die dan alle rechten en plichten van SALESMAKERS met betrekking tot deze Huurovereenkomst waarneemt.
6.2 SALESMAKERS heeft daarnaast het recht om de schuldvordering die door onderhavige Huurovereenkomst ontstaat af te staan of in pand te geven. Indien de afstand of inpandstelling later dan bij de ondertekening van deze Huurovereenkomst wordt gedaan, verklaart de Klant voldoende te zijn ingelicht van deze afstand of inpandgeving bij eenvoudig schrijven van SALESMAKERS.
6.3 Het is de Klant niet toegestaan rechten en plichten voortvloeiende uit de Huurovereenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden te verkopen, te verpanden, over te dragen of te bezwaren.
6.4 Bij een overdracht van de Huur zoals bepaald in artikel 6.1 zal de Partner de verborgen verbreken niet vrijwaren. Geen enkel verhaal kan tegen de Partner uitgeoefend worden wegens zulk gebrek. SALESMAKERS (en niet de Partner) zal de Klant ten uitzonderlijke titel blijven vrijwaren voor verborgen gebreken, wat de Klant uitdrukkelijk aanvaardt, en dit ongeacht de overdracht van de Huur aan de Partner. De Klant zal zich bijgevolg voor deze klachten uitsluitend tot SALESMAKERS richten, en alle verhaal tegen laatstgenoemde uitoefenen.
Artikel 7 – Aansprakelijkheid en schade
7.1 De Klant vrijwaart SALESMAKERS tegen alle aanspraken van derden, inclusief werknemers, tot een vergoeding van schade (mede) veroorzaakt door, of in verband staande met, de toestellen of het gebruik van de toestellen, dan wel de materialen, voor zover de schade bij derden is ontstaan door gebreken in de toestellen, dan wel het materiaal, waarvan SALESMAKERS niet de leverancier is. De Klant verzaakt aan ieder verhaal tegen SALESMAKERS voor eventuele schade door het gehuurd materieel aan zijn eigen patrimonium berokkend. De Klant vrijwaart SALESMAKERS tegen alle aanspraken van derden, hieronder begrepen de aanspraken van personen van wie persoonsgegevens zijn geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een persoonsregistratie die door de Klant wordt gehouden of waarvoor zijn anderszins verantwoordelijk is, tot vergoeding van schade (mede) veroorzaakt door of in verband staande met de apparatuur of het gebruik van de toestellen of de staat waarin deze zich bevindt.
7.2 De aansprakelijkheid van SALESMAKERS voor elke genots-, winstderving en/of indirecte schade is in elk geval uitgesloten en SALESMAKERS zal onder geen enkel beding hiervoor tot enige schadevergoeding kunnen gehouden worden. SALESMAKERS is in geen geval aansprakelijk voor schade aan de aan de toestellen verbonden hardware, software en data. Noch is zij aansprakelijk voor schade of kosten die het gevolg zijn van misbruik van de toegangs-of identificatiecodes. In geval van niet-conformiteit of defecten aan de toestellen, waarvoor SALESMAKERS tot tussenkomst is gehouden, is SALESMAKERS haar aansprakelijkheid en tussenkomst beperkt tot uitsluitend herstel of in voorkomend geval vervanging van de defecten of niet-conforme toestellen.
7.3 De Klant kan geen aanspraak maken op enige schorsing of vernietiging van de Huur, vermindering van een Huurprijs of schorsing van betaling ervan, noch op enige schadevergoeding in geval van geheel of gedeeltelijk genotsverlies van het materieel, om eender welke reden ook, fout van derden of overmacht inbegrepen. Ingeval van verlies of tenietgaan van de verhuurde toestellen, ongeacht de oorzaak, zal de Klant SALESMAKERS schadeloos stellen voor alle door deze laatste geleden schade.
7.4 In geval van meerdere huurders is elke individuele huurder hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot de uitvoering van de Huurovereenkomst.
Artikel 8 – Recht tot ontbinding en opzegging
De Huurovereenkomst kan van rechtswege door SALESMAKERS ontbonden worden per gewone schriftelijke kennisgeving aan de Klant, zonder enige gerechtelijke formaliteit:
• indien de Klant zich in staking van betaling, collectieve schuldenregeling, gerechtelijke reorganisatie of faillissement bevindt,
• bij overlijden van de Klant,
• bij een vermindering of verlies van de Garantie,
• bij een beslag of andere vormen van gedwongen tenuitvoerlegging lastens de Klant,
• indien er beschadiging, vernietiging of verlies van de verhuurde toestellen is vastgesteld,
• indien de Klant aan SALESMAKERS en/of de Partner onjuiste informatie verstrekt heeft betreffende zijn onderneming of zijn financiële situatie die een cruciale rol gespeeld heeft in de beslissing van SALESMAKERS en/of de Partner om de relatie met de Klant aan te gaan,
• bij wanbetaling van facturen,
• bij eender welke wanprestatie van de Klant uit deze Huurovereenkomst waaraan niet verholpen wordt binnen een termijn van minimum 5 dagen na schriftelijke ingebrekestelling daartoe.
Indien de Klant de Huurovereenkomst vroegtijdig en voorafgaandelijk aan het verstrijken van de contractueel voorziene duur eenzijdig zou beëindigen of verbreken dan wel een contractuele wanprestatie zou begaan, is de Klant aan SALESMAKERS minstens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zoals hierna bepaald. De Klant is, in alle gevallen van voortijdige beëindiging, onverminderd het recht van SALESMAKERS op volledige schadevergoeding, naast de vervallen en onbetaalde sommen, verhoogd met de verwijlintresten, een vergoeding verschuldigd enerzijds aan SALESMAKERS, vastgesteld op de waarde der nog te vervallen huurtermijnen, verhoogd met de restwaarde, met 150 EUR + BTW dossierkosten en 5 % wederbeleggingsvergoeding, verminderd met het beschikbaar saldo van de verkoop van de toestellen. De Klant ziet uitdrukkelijk af van het voordeel van art. 1231 BW. Deze vergoeding dekt niet de minderwaarde die zou voortspruiten uit de beschadigde toestand van het teruggenomen toestel. Die minderwaarde dient afzonderlijk vergoed. De door de Klant gedane betalingen worden eerst aangerekend op de bedongen vergoeding en op de verwijlintresten en daarna op de onbetaald gebleven kosten en ten slotte op de hoofdsommen. Onderhavige afrekening zal eveneens toegepast worden in geval van totaal verlies, vastgesteld en bevestigd door expertise.
Artikel 9 – Einde van de Overeenkomst
9.1 De Klant is verplicht de toestellen bij het einde van de Huurovereenkomst, om welke reden dan ook, in goede en complete staat aan SALESMAKERS ter beschikking te stellen. Behoudens de normale slijtage zal deze staat gelijk zijn aan de staat, omschreven in het afgiftebewijs.
9.2 De kosten voor het retourtransport komen ten laste van de Klant. Deze kosten worden bepaald aan de hand van de op dat moment bij SALESMAKERS in gebruik zijnde tabel vervoerskosten per gewichtsgroep. De nog niet verbruikte verbruiksmaterialen blijven eigendom van SALESMAKERS en dienen bij het einde van de looptijd van de Huurovereenkomst aan SALESMAKERS te worden geretourneerd.
9.3 Indien de Klant weigert de toestellen bij einde van de Huurovereenkomst overeenkomstig artikel 9.1 aan SALESMAKERS ter beschikking te stellen wordt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding opgelegd van 100,00 EUR per toestel per dag, dagdeel daaronder begrepen, voor iedere dag dat het toestel niet wordt afgegeven met een maximum van 5.000,00 EUR per toestel.
Artikel 10 – Eigendomsrecht
10.1 Voor de volledige duur van de Huurovereenkomst blijven de toestellen, inclusief alle toebehoren, eigendom van SALESMAKERS of diens rechthebbenden.
10.2 Het is de Klant verboden de toestellen (onder) te verhuren, onder enige titel aan derden in gebruik af te staan, te verpanden, te verkopen, te vervreemden of anderszins te bezwaren of op enige andere wijze aan derden af te staan. Het is de Klant niet toegestaan om de op de toestellen aangebrachte merken, nummers, namen en/of andere opschriften te verwijderen, te bedekken, te (doen) veranderen of te beschadigen, noch daaraan andere toe te voegen. Eventuele noodzakelijke of gewenste veranderingen aan de toestellen mogen uitsluitend door SALESMAKERS worden aangebracht.
10.3 De Klant is verplicht ieder die enig recht op, of ten aanzien van de toestellen wil uitoefenen, onmiddellijk in kennis te stellen van het feit dat de toestellen eigendom zijn van SALESMAKERS. De Klant stelt SALESMAKERS tevens onverwijld bij aangetekend schrijven, onder overlegging van alle ter zake dienende bescheiden, in kennis over (i) dreigende uitvoeringsmaatregelen, (ii) beslag of retentie op het geheel of een deel van de verhuurde toestellen, (iii) ongeval waarbij het geheel of een deel van de verhuurde toestellen betrokken zijn, (iv) opeising diefstal of (v) beschadiging van de verhuurde toestellen.
Artikel 11 – GDPR
SALESMAKERS respecteert de privacy van de Klant en verwerkt diens persoonsgegevens met het oog op klanten- of prospectenbeheer zulks in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving (met name Verordening nr. (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens). Deze verwerkingen gebeuren op basis van de toestemming van de Klant en de gemaakte afspraken. Door de ondertekening van deze Huurovereenkomst, aanvaardt de Klant dat SALESMAKERS solvabiliteitsnazichten kan verrichten, alsook gegevens kan inwinnen betreffende de Klant evenals zijn vertegenwoordigers en andere partijen betrokken bij de activiteit van de Klant. Deze gegevens kunnen door SALESMAKERS of haar groep gebruikt worden voor de uitvoering van de Huurovereenkomst, het vervullen van hun wettelijke verplichtingen en ten einde informatie toe te zenden met betrekking tot producten of diensten die voor de Klant interesse kunnen vertonen. Deze gegevens kunnen ook aan de Partner worden overgemaakt in het kader van een overdracht van de Huur. Deze verzameling gebeurt conform de privacy policy van de betrokken SALESMAKERS. De Klant heeft het recht om geïnformeerd te worden over diens persoonsgegevens die SALESMAKERS en/of SALESMAKERS verwerken alsook om te vragen om de rechtzetting van onjuiste gegevens, om verwijdering van de gegevens en/of de beperking van de verwerking, steeds voor zover de toepasselijke regelgeving dit voorziet. De Klant heeft tevens het recht om bezwaar te maken tegen een verwerking en om de overdracht van de persoonsgegevens te vragen, wederom in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving. De Klant kan deze rechten uitoefenen door verzending van een schriftelijk verzoek aan SALESMAKERS en/of SALESMAKERS, gedagtekend en ondertekend, met een kopie van beide zijden van de identiteitskaart als bijlage. In geval van problemen heeft de Klant het recht om klacht in te dienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel +32 (0)2 274 48 00; +32 (0)2 274 48 35; contact@apd-gba.be).
Artikel 14 – Toepasselijk recht en forumkeuze
Voor elk geschil m.b.t. de Huurovereenkomst, haar uitvoering, interpretatie en beëindiging, zullen uitsluitend de Nederlandstalige rechtbanken van Brussel bevoegd zijn. De Huurovereenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
NL:
Partijen komen overeen dat (i) elektronische handtekeningen die kwalificeren als een geavanceerde of een gekwalificeerde elektronische handtekening onder de eIDAS Verordening (Verordening (EU) nr. 910/2014) of (ii) scans van de ondertekende handtekeningpagina van deze Overeenkomst bezorgd via e-mail in .pdf formaat, dezelfde bewijswaarde zullen hebben als een origineel papieren exemplaar met een handgeschreven handtekening.
ENG:
Parties agree that (i) electronic signatures which qualify as an advanced or a qualified e-signature under the eIDAS Regulation (Regulation (EU) N°910/2014) or (ii) scan copies of duly signed counterpart signature pages to this Agreement transmitted by email in .pdf format, will have the same probative value as a wet ink original paper document bearing a manually signed signature.
ALGEMENE ONDERHOUDSVOORWAARDEN
DEEL I – ALGEMEEN
Artikel 1 – Voorwerp
1.1 De onderhoudsovereenkomst tussen enerzijds (i) de NV BREEX EUROPE (“BREEX”), met zetel te 9160 LOKEREN, Dijkstraat 22, met ondernemingsnummer 0537.365.350 en anderzijds de Klant wordt beheerst door de voorwaarden en modaliteiten van de tussen partijen afgesloten onderhoudsovereenkomst, met inbegrip van onderhavige algemene voorwaarden, de facturen en de eventuele bijzondere voorwaarden vermeld op de onderhoudsovereenkomst (hierna gezamenlijk aangeduid als de “Onderhoudsovereenkomst”). De Onderhoudsovereenkomst is van kracht na ondertekening van de onderhoudsovereenkomst door de Klant en BREEX waarbij de ondertekening mede als aanvaarding van deze algemene voorwaarden geldt, en zij vernietigt en vervangt alle schriftelijke of mondelinge contracten, voorstellen en verbintenissen die betrekking hebben op hetzelfde voorwerp en die aan de datum van deze Onderhoudsovereenkomst zouden voorafgaan. De Onderhoudsovereenkomst sluit de toepassing van de potentiële algemene en/of andere voorwaarden van de Klant zelf uit.
1.2 De verbintenissen van BREEX zijn middelenverbintenissen.
Artikel 2 – GDPR
BREEX respecteert de privacy van de Klant en verwerkt diens persoonsgegevens met het oog op klanten- of prospectenbeheer zulks in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving (met name Verordening nr. (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens). Deze verwerkingen gebeuren op basis van de toestemming van de Klant en de gemaakte afspraken en met oog op uitvoering van de Onderhoudsovereenkomst. Door de ondertekening van deze Onderhoudsovereenkomst, aanvaardt de Klant dat BREEX solvabiliteitsnazichten kan verrichten. Deze gegevens kunnen door BREEX of haar groep gebruikt worden voor de uitvoering van de Onderhoudsovereenkomst, het vervullen van hun wettelijke verplichtingen en ten einde informatie toe te zenden met betrekking tot producten of diensten die voor de Klant interesse kunnen vertonen. Deze verzameling gebeurt conform de privacy policy van BREEX. De Klant heeft het recht om geïnformeerd te worden over diens persoonsgegevens die BREEX en/of BREEX verwerken alsook om te vragen om de rechtzetting van onjuiste gegevens, om verwijdering van de gegevens en/of de beperking van de verwerking, steeds voor zover de toepasselijke regelgeving dit voorziet. De Klant heeft tevens het recht om bezwaar te maken tegen een verwerking en om de overdracht van de persoonsgegevens te vragen, wederom in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving. De Klant kan deze rechten uitoefenen door verzending van een schriftelijk verzoek aan BREEX, gedagtekend en ondertekend, met een kopie van beide zijden van de identiteitskaart als bijlage. In geval van problemen heeft de Klant het recht om klacht in te dienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel +32 (0)2 274 48 00; +32 (0)2 274 48 35; contact@apd-gba.be).
Artikel 3 – Overmacht
Elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hindernis vormt voor de normale uitvoering van de Onderhoudsovereenkomst of deze in ernstige mate verhindert of bemoeilijkt, zal als een geval van overmacht worden beschouwd, zo onder meer (doch niet-limitatief): werkstaking, overheidsmaatregelen, (tijdelijke) sluiting van het bedrijf, stroompannes, transportmoeilijkheden, vertraging of onmogelijkheid in de toelevering en beschadiging van – of defecten aan – voor aan de opdracht essentiële bedrijfsmiddelen van BREEX, vertraging of onmogelijkheid in toelevering in hoofde van leveranciers van BREEX. In geval van overmacht, is BREEX gerechtigd om hetzij de uitvoering van de Onderhoudsovereenkomst op te schorten voor een duur van ten hoogste drie maanden, hetzij de Onderhoudsovereenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat zij tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn. Financiële verbintenissen van de Klant kunnen nooit opgeschort of ontbonden worden ten gevolge van overmacht.
Artikel 4 – Prijs en betaling
4.1 BREEX behoudt zich het recht voor de prijzen tussentijds, maximaal één keer per jaar, te wijzigen, doch niet eerder dan zes maanden na ingang van de Onderhoudsvereenkomst. De wijziging kan onder meer worden doorgevoerd als gevolg van kostenstijgingen en/of wijzigingen in de koersverhouding en/of door de Belgische overheid genomen prijsverhogende maatregelen.
4.2 Alle belastingen en kosten, hoe ook genaamd, welke nu, of te eniger tijd, zullen worden geheven op de door de Klant te betalen bedragen, zijn voor rekening van de Klant.
4.3 De Klant kan geen beroep doen op opschorting, korting dan wel verrekening plaats laten vinden, met betrekking tot de betalingsverplichtingen van de Klant jegens BREEX en doet uitdrukkelijk afstand van zijn rechten onder artikel 1184 B.W.
4.4 BREEX heeft het recht (maar is niet verplicht) facturen elektronisch aan de Klant ter beschikking te stellen per e-mail of door middel van een klantenportaal.
4.5 Tenzij hoger anders gemeld, zijn alle facturen betaalbaar op het adres van de maatschappelijke zetel van BREEX en dienen deze, behoudens andersluidend beding, betaald te zijn binnen een termijn van 14 dagen na factuurdatum. Bij gebreke aan tijdige betaling is, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een verwijlsinterest van 1,5 % per maand verschuldigd alsook een forfaitaire vergoeding van 10 % met een minimum van 65 EUR zulks bij wijze van onherroepelijke schadevergoeding en ongeacht de gerechtskosten. Per aanmaning die wordt uitgestuurd wordt bijkomend een aanmaningskost aangerekend van 15,00 EUR meer de kosten voor de aangetekend zending. Alle klachten en protesten dienen te worden geformuleerd binnen de 7 dagen na factuurdatum.
4.6 De Klant dient BREEX steeds per kerende te informeren over wijzigingen in de adres- en factuurgegevens die bij de ondertekening van de Onderhoudsvereenkomst werden meegedeeld.
4.7 BREEX heeft het recht om de Klant tussentijdse voorschotfacturen te sturen. De hoogte van die voorschotfacturen wordt door BREEX in redelijkheid en/of op basis van eventuele beschikbare gebruikgegevens bepaald in de bijzondere voorwaarden van de Onderhoudsovereenkomst. In dat geval bezorgt BREEX jaarlijks een slotfactuur waarin de voorschotfacturen worden verrekend. Indien BREEX geen of foutieve gegevens krijgt of indien deze BREEX niet tijdig toekomen, kan BREEX het gebruik schatten en op basis daarvan factureren. Het effectieve gebruik van de Klant zal dan later worden afgerekend. BREEX heeft ten slotte het recht om op iedere jaarlijkse verjaardag van de Onderhoudsovereenkomst de voorschotten te wijzigen naargelang de beschikbare gebruikgegevens.
Artikel 5 – Ontbinding
De Onderhoudsovereenkomst kan van rechtswege door BREEX ontbonden worden per gewone schriftelijke kennisgeving aan de Klant, zonder enige gerechtelijke formaliteit:
Indien de Klant de Onderhoudsovereenkomst vroegtijdig en voorafgaandelijk aan het verstrijken van de contractueel voorziene duurtijd eenzijdig zou beëindigen of verbreken dan wel een contractuele wanprestatie zou begaan, is de Klant aan BREEX minstens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zoals bepaald in artikel 11 en artikel 15 (in functie van welke precieze onderhoudsdiensten door de Klant worden afgenomen).
Artikel 6 – Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid van BREEX voor elke genots-, winstderving en/of indirecte schade is in elk geval uitgesloten en BREEX zal onder geen enkel beding hiervoor tot enige schadevergoeding kunnen gehouden worden. Voor directe schade is BREEX haar aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen waarvoor zij is verzekerd, met name een maximum van 100.000,00 EUR voor materiële schade en 20.000,00 EUR voor lichamelijke schade. BREEX is in geen geval aansprakelijk voor schade aan de aan de toestellen verbonden hardware, software en data. Noch is zij aansprakelijk voor schade of kosten die het gevolg zijn van misbruik van de toegangs-of identificatiecodes. In geval van niet-conformiteit of defecten aan de toestellen, waarvoor BREEX tot tussenkomst is gehouden, is BREEX haar aansprakelijkheid en tussenkomst beperkt tot uitsluitend herstel of in voorkomend geval vervanging van de defecten of niet-conforme toestellen.
Artikel 7 – Toepasselijk recht en forumkeuze
Voor elk geschil m.b.t. de Onderhoudsvereenkomst, haar uitvoering, interpretatie en beëindiging, zullen uitsluitend de rechtbank van Antwerpen, afdeling Antwerpen bevoegd zijn. De Onderhoudsovereenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
DEEL II – ONDERHOUD VAN DE HARDWARE
Artikel 8 – Het Onderhoud
8.1 BREEX zal de toestellen in bedrijfsklare toestand houden en alle daartoe noodzakelijke onderhoud- en reparatiewerkzaamheden verrichten. BREEX zal daartoe technisch servicepersoneel ter beschikking stellen en wel tijdens de werktijden van BREEX, gemiddeld binnen 8 werkuren na bericht van de Klant dat de toestellen niet naar behoren functioneren (“Onderhoud”).
8.2 De overeengekomen termijn zoals bepaald in de bijzondere voorwaarden vangt aan op de datum van de terbeschikkingstelling van de toestellen zoals bepaald in het afgiftedocument. Behoudens andersluidende bepaling wordt de Onderhoudsovereenkomst stilzwijgend verlengd met 12 maanden, behoudens opzegging per aangetekend schrijven tenminste 6 maanden voor het verstrijken van de contractuele periode.
8.3 De Klant verleent, te allen tijde, gedurende de normale kantooruren aan één of meer door BREEX aangestelde personen toegang tot de plaats waar de toestellen zich bevinden en zorgt dat de toestellen op eenvoudige wijze kunnen worden onderhouden.
8.4 Beschadigingen die bij het Onderhoud worden vastgesteld en die een verkorting van de levensduur van (delen van) de toestellen tot gevolg hebben en/of kosten veroorzaken ten gevolge van verkeerd gebruik, zijn ten laste van de Klant. Reparaties, veranderingen, verplaatsingen, koppelingen aan andere apparatuur of afstellingen verricht door andere dan door BREEX aangestelde personen, ontslaat BREEX van alle verplichtingen uit de Onderhoudsovereenkomst voortvloeiend. De Klant is gehouden tot volledige vergoeding van de schade die door het gebruik van andere dan door BREEX geleverde of goedgekeurde onderdelen, papier alsmede verbruiksmaterialen, wordt veroorzaakt.
8.5 De vergoeding voor het Onderhoud is minimaal 15,00 EUR en inbegrepen in de afdrukkost zoals bepaald in de bijzondere voorwaarden van de Onderhoudsovereenkomst (“Afdrukkost”) en omvatten de kosten voor de vervanging van de onderdelen van de toestellen en de kosten van onderhouds- en reparatiewerken en verbruiksmaterialen, met uitzondering van o.a. papier, nietjes en voorrijkosten en de licentiekost. Het onderhoud vanwege BREEX zal geen grond kunnen zijn voor huurvermindering, schadevergoeding of ontbinding, ook niet wanneer deze het gevolg is van een gebrek of in geval van niet-gebruik of stilstand wegens onderhoud of reparatie. Bovendien heeft BREEX het recht om eventuele interventies bijkomend te factureren indien één of meerdere van de volgende gevallen zich voordoet:
Artikel 9 – Tellertik
9.1 Het ter beschikking gestelde verbruiksmateriaal wordt vermoed voldoende te zijn om, bij een normaal gebruik, het overeengekomen aantal tellertikken (“Tellertik(ken)”) te produceren. Onder Tellertik wordt verstaan een afdruk en/of een scan van het formaat A4. Bij een copyprinter worden zowel de Tellertik, als het masterverbruik als een A4-tellertik geregistreerd. Bij plaatsing van een A3-drum worden zowel de Tellertik als het masterverbruik, als tweemaal A4 geregistreerd. Bij afdruktoestellen voorzien van een A3-drum wordt de A3-tellertik tevens als tweemaal A4 geregistreerd. De Klant bezorgt BREEX voor de vijfde dag na het einde van iedere door de Onderhoudsvereenkomst bepaalde afrekentermijn een correct en volledig ingevulde (digitale) tellerstandkaart of een door BREEX verstrekte (digitale) verzamellijst. Deze vormen de basis voor de periodieke afrekening van het overeengekomen aantal Tellertikken en additionele Tellertikken. Indien de Klant de tellerstandkaart of verzamellijst niet binnen de gestelde periode ter kennis brengt van BREEX, houdt deze zich het recht voor om de verstreken periode te factureren op basis van de gemiddelde gefactureerde Tellertiken in de voorgaande periodes. Een opgetreden verschil zal dan in de daaropvolgende periode worden gecorrigeerd aan de hand van de ontvangen tellerstand. De kosten inzake de verwerking van de gegevens als gemeld op de tellerstandkaart of verzamellijst komen voor rekening van de Klant.
9.2 Tot het moment van levering van het laatste toestel zullen enkel de daadwerkelijk gemaakte afdrukken van de te leveren toestellen aan de Klant in rekening worden gebracht op basis van de afgegeven meerkopieprijzen.
Artikel 10 – Gebruik van software
10.1 De Klant kan desgewenst gebruik maken van diverse softwaretoepassingen aangeboden door BREEX voor online administratie en beheer van ondernemingen (bij voorbeeld ondersteuning bij boekhouding, opmaken en bewaren van offertes en facturen, CRM etc.) (“Softwaretoepassing”). De duurtijd van dit gebruiksrecht (“Licentie”) is gelijk aan de duurtijd van de Onderhoudsovereenkomst. Bij beëindiging van de Onderhoudsovereenkomst, om welke reden dan ook, eindigt automatisch de Licentie.
10.2 Het gebruik van een Softwaretoepassing gebeurt tegen betaling van een vergoeding vermeld in de bijzondere voorwaarden op de Onderhoudsovereenkomst (“Licentievergoeding”). In dat verband verleent BREEX aan de Klant een sublicentie Deze sublicentie is niet overdraagbaar. De Klant verbindt zich ertoe (i) om de de software niet te kopiëren of te wissen, (ii) om de verspreiding van de software aan derden niet te veroorzaken of toe te laten, en (iii) om de software en alles dat werd opgeslagen te wissen bij een beëindiging van de samenwerking.
10.3 BREEX staat ervoor in dat er op regelmatige basis een back-up wordt gemaakt van de gegevens die de Klant middels een Softwaretoepassing heeft ingevoerd. BREEX zal naar best vermogen de gegevens die de Klant middels een Softwaretoepassing heeft ingevoerd zo goed als redelijkerwijs mogelijk beveiligen tegen verlies, diefstal, ongeautoriseerde toegang en wijziging door niet-gebruikers.
10.4 De Klant is verantwoordelijk voor het treffen van de nodige maatregelen teneinde zijn hard- en software configuratie en telecommunicatie- en internetverbindingen te beschermen tegen virussen, computercriminaliteit en onrechtmatig gebruik door eigen gebruikers of door derden.
10.5 De Klant zal op geen enkele wijze gebruik maken van een Softwaretoepassing voor andere doeleinden dan waarvoor de betrokken Softwaretoepassing dient. Het is de Klant niet toegestaan een Softwaretoepassing te gebruiken in strijd met wettelijke bepalingen of de algemene/bijzondere voorwaarden. De Klant is verantwoordelijk voor de inhoud en juistheid van de gegevens die hij middels een Softwaretoepassing bij BREEX heeft geplaatst. De Klant verplicht zich jegens BREEX een Softwaretoepassing redelijkerwijs te gebruiken dat de door hem opgeslagen hoeveelheid informatie en het door hem gerealiseerde volume van het datatransport niet afwijken van wat BREEX redelijkerwijs als geschikt acht om het volume gebruikers een redelijker gebruikservaring te bezorgen die gepast is voor het voorspelbare gebruikspatroon. Indien dit gebruik door de Klant naar het oordeel van BREEX afwijkt, kan in gezamenlijk overleg met de Klant meer vergoedingen aangerekend worden voor het extra gebruik.
10.6 Alle auteursrechten, octrooirechten, handelsnaamrechten, merkrechten, andere intellectuele en industriële eigendomsrechten op, alsmede alle soortgelijke rechten ter bescherming van informatie met betrekking een Softwaretoepassing zijn het exclusieve eigendom van BREEX of diens licentiegever(s). Geen van de in de algemene of bijzondere voorwaarden opgenomen bepalingen kan zo worden opgevat dat deze leidt tot een volledige of gedeeltelijke overdracht van die rechten aan de Klant. Het is de Klant niet toegestaan een aanduiding van de intellectuele eigendomsrechten van BREEX op of in een Softwaretoepassing te wijzigen, te verwijderen of onherkenbaar te maken. Het is de Klant niet toegestaan enig merk, ontwerp of domeinnaam van BREEX of een daarmee overeenstemmende naam of teken te gebruiken of te registreren in enig land, waar dan ook ter wereld.
10.7 De Klant erkent dat de broncode en/of objectcode van een Softwaretoepassing een bedrijfsgeheim is in de zin van de Wet van 30 juli 2018. Indien de Klant, om welke reden dan ook, kennis krijgt van deze broncode en/of objectcode verbindt de Klant zich ertoe om deze strikt geheim te houden en niet onrechtmatig te gebruiken (zoals kopiëren zonder toestemming van BREEX) en/of openbaar te maken (zoals aan derden ter beschikking te stellen zonder toestemming van BREEX).
Artikel 11 – Schadevergoeding bij vroegtijdige beëindiging
Indien de Klant de Onderhoudsovereenkomst vroegtijdig en voorafgaandelijk aan het verstrijken van de contractueel voorziene duur eenzijdig zou beëindigen of verbreken dan wel een contractuele wanprestatie zou begaan (ongeacht of de Onderhoudsovereenkomst is aangevat of niet), is de Klant aan BREEX minstens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan het gebeurlijk gemiddeld aantal maandelijks kopieën en afdrukken aan de overeengekomen Afdrukprijs tot de dag van de beëindiging of verbreking, vermeerderd met de resterende maanden tot de contractuele einddatum of eindvervaldag, en met een minimum van 750,00 EUR. Bovendien is de Klant in de gevallen van beëindiging vermeld in dit artikel 5 een bijkomende administratie kost verschuldigd aan BREEX ten belope van ofwel 175,00 EUR bij beëindiging vooraleer een Softwaretoepassing geactiveerd is, ofwel 379,00 EUR bij beëindiging nadat een Softwaretoepassing geactiveerd is.
DEEL III – ONDERHOUD VAN EEN WEBSITE EN HOSTING
Artikel 12 – Webdesign en hosting
12.1 Deze diensten omvatten de ontwikkeling, het niet-exclusieve gebruiksrecht en de uiteindelijke overdracht van een website en/of webshop (eventueel met extra grafische design en ondersteunende services) door BREEX aan de Klant zoals dat blijkt uit de bijzondere voorwaarden van de Onderhoudsovereenkomst, alsook de (server)hosting en het onderhoud ervan, en de eventuele registratie van domeinnamen (waarbij BREEX mogelijks samenwerkt met een gespecialiseerde partner aan wie BREEX zowel tijdens als na de Onderhoudsovereenkomst zijn verplichtingen kan overdragen zonder instemming van de Klant).
12.2 De overeengekomen duurtijd zoals bepaald in de Onderhoudsovereenkomst vangt aan op de datum van de levering van de (hosting)server en eindigt automatisch op de voorziene einddatum. Partijen kunnen steeds onderling en schriftelijk overeenkomen om de duurtijd te verlengen.
12.3 De Klant erkent en aanvaardt dat BREEX haar verbintenissen kan opschorten of beperken in noodgevallen of als er redelijke gronden zijn om te geloven dat er een draging of risico bestaat voor de veiligheid of integriteit van het betrokken netwerk.
Artikel 13 – Levering en onderhoud
13.1 De Klant verstrekt BREEX alle nuttige en noodzakelijke informatie, documenten, originelen, beelden, logo’s, feedback, input, etc. Opgegeven leveringstermijnen zijn louter indicatief en maken in hoofde van BREEX een middelenverbintenis uit. Een eventuele vertraging in de levering kan dus geen recht geven op schadevergoeding, prijsvermindering of ontbinding van de Onderhoudsovereenkomst.
13.2 Elke klacht of protest over de levering moet met een gemotiveerde en aangetekende brief aan BREEX worden bezorgd binnen een termijn van 7 (zeven) dagen na de levering. Bij gebreke aan tijdig protest wordt de levering geacht aanvaard te zijn.
13.3 Het onderhoud of de verdere ontwikkeling van sommige diensten kan BREEX ertoe nopen haar verbintenissen te beperken of te onderbreken. In dat geval zal BREEX de periode van de beperking of opschorting beperken tot de tijd die nodig is voor de betrokken interventies.
Artikel 14 – Aansprakelijkheid
14.3 Onverminderd artikel 6 geldt inzake websites, webshops en hosting van servers in het algemeen dat de werking van een computerconfiguratie (een samenspel van hardware en software) nooit volledig kan worden gegarandeerd. Zowel externe factoren (stroompannes, storingen aan het internet en IT systemen, etc.) als factoren eigen aan de IT- en computerconfiguratie van de Klant en/of BREEX (defecten, netwerkstoringen, niet-conform gebruik door gebruikers, etc.) kunnen zorgen voor o.m. onverwacht verlies van data, programma’s en/of gegevens. De Klant verbindt er zich echter toe om evenzeer processen te voorzien voor de beveiliging, de bewaring en de herstelling van gegevens (zoals doch niet beperkt tot back ups). In elk geval is BREEX niet verantwoordelijk voor dergelijke schadegevallen.
Artikel 15 – Schadevergoeding bij vroegtijdige beëindiging
De Klant is, in alle gevallen van voortijdige beëindiging, onverminderd het recht van BREEX op volledige schadevergoeding, naast de vervallen en onbetaalde sommen, verhoogd met de verwijlintresten, een vergoeding verschuldigd enerzijds aan BREEX, vastgesteld op de waarde der nog te vervallen maandelijkse prijzen. De door de Klant gedane betalingen worden eerst aangerekend op de bedongen vergoeding en op de verwijlintresten en daarna op de onbetaald gebleven kosten en ten slotte op de hoofdsommen.
Artikel 16 – Intellectuele eigendomsrechten
16.1 De term “Intellectuele Eigendomsrechten” betekent alle bestaande en toekomstige, al dan niet geregistreerde, intellectuele industriële en commerciële rechten, alsook alle andere eigendoms- en gelijkaardige rechten, in België en overal ter wereld, inclusief zonder beperking, auteursrechten (waaronder zonder beperking auteursrechten in computerprogramma’s en databanken), aanverwante rechten op uitvoeringen, fonogrammen, films, journalistieke werken, uitzendingen en databankrechten, tekeningen- en modellenrechten en alle andere mogelijke rechten op het gebied van literatuur, kunst en wetenschap; octrooirechten, rechten op knowhow en bedrijfsgeheimen, en alle andere rechten op intellectuele creaties op het gebied van technologie; handelsmerken, rechten op maatschappelijke en handelsnamen, domeinnamen en alle andere rechten op tekens gebruikt in het handelsverkeer om een goed of een dienst van andere te onderscheiden in het handelsverkeer, en alle gelijkaardige of equivalente rechten of beschermingsvormen die nu of in de toekomst ergens ter wereld zouden bestaan.
16.2 De term “Werk” betekent alle intellectuele creaties inclusief, zonder beperking, literaire en artistieke werken, waaronder journalistieke werken, kunstwerken, computerprogramma’s, websites, webshops en databanken, artistieke en industriële uitvoeringen van artiesten, fonogram-, film- en databankproducenten en omroeporganisaties, tekeningen en modellen, uitvindingen, knowhow, bedrijfsgeheimen, maatschappelijke en handelsnamen, domeinnamen en enige andere intellectuele creatie die specifiek gecreëerd werd of wordt door de BREEX of haar vertegenwoordigers in het kader van de uitvoering van de diensten, en inclusief, zonder beperking, alle onderliggende informatie, gegevens en intellectuele creaties, waaronder voorbereidingen, kladversies, onderdelen van een werk, studies, onderzoeksresultaten, experimenten, proeven, uitvindingen, ontdekkingen, data, knowhow, websites, webshops en software.
16.3 BREEX blijft tijdens de duurtijd van de Onderhoudsovereenkomst te allen tijde eigenaar van de Intellectuele Eigendomsrechten verbonden aan Werken, en verschaft een tijdelijk en niet-exclusief gebruiksrecht voor de duurtijd van de Onderhoudsovereenkomst op haar Intellectuele Eigendomsrechten aan de Klant, die deze aanvaardt, overal ter wereld.
16.4 Indien de Onderhoudsovereenkomst op zijn einddatum is gekomen, en voor zover alle betaalverbintenissen van de Klant zijn nagekomen, worden de Intellectuele Eigendomsrechten verbonden aan de website en/of webshop (doch uitdrukkelijk beperkt tot de website en/of webshop) automatisch overgedragen aan de Klant.
16.5 De Klant erkent ten allen tijde eigenaar te zijn dan wel het overdraagbaar gebruiksrecht te bezitten van de Intellectuele Eigendomsrechten verbonden aan documentatie en informatie, in de meest ruime zin, die hij aan BREEX overmaakt met oog op de uitvoering van de diensten. De Klant verleent BREEX toelating om deze documentatie en informatie te gebruiken met oog op de uitvoering van de diensten en vrijwaart BREEX tegen eventuele aanspraken van derden.
Artikel 17– Portfolio en referenties
17.1 De Klant gaat ermee akkoord dat de door BREEX ontwikkelde website en/of webshop wordt opgenomen in het portfolio van BREEX.
17.2 De klant gaat ermee akkoord dat BREEX een link toevoegt, bijvoorbeeld: “Design by BREEX“ op de geleverde website en/of webshop.
Artikel 18 – Registratie van domeinnamen
De eventuele registratie van domeinnamen op verzoek van de Klant geschiedt op kosten van de Klant volgens algemene voorwaarden voor de domeinnaam registratie die beschikbaar zijn op www.dns.be of www.nil.nl in functie van de registratie van de domeinnaam. De Klant kent en aanvaardt deze algemene voorwaarden. De registratie van andere domeinnamen met TLD’s .com/.org/.net/.biz/.nu/.info/.tv/… geschiedt volgens de toepasselijke reglementen die de Klant voorafgaand en schriftelijk moet aanvaarden. Zonder dat deze schriftelijke aanvaarding door BREEX ontvangen is, kan de registratie niet gebeuren. BREEX draagt op geen enkele wijze enige aansprakelijkheid voor het ter kwader trouw registreren van domeinnamen, het opgeven van domeinnamen welke een inbreuk zouden uitmaken op rechten van derden, dataverlies, de onbeschikbaarheid van de domeinnaam,enz… De Klant zal BREEX telkens vrijwaren voor eventuele aanspraken van derden ingevolge de registratie van de bewuste domeinnaam.
Artikel 19 – Hosting
19.1 De Klant die beroep doet op de hosting aangeboden door een onderaannemer van BREEX dan wel een externe partner van BREEX die deze hostingdiensten rechtstreeks aan de Klant aanbiedt, mag op geen enkele wijze deze aangeboden diensten of faciliteiten, daaronder begrepen de aangeboden opslagruimte, aanwenden tot het plegen van wettelijke inbreuken, het veroorzaken van schade of hinder ten aanzien van BREEX. De activiteiten van de Klant mogen evenmin aanleiding daartoe geven. Zo zal de Klant geen illegaal pornografisch materiaal toelaten, evenmin data die strijdig is met de openbare orde of de goede zeden, dan wel welke een onrechtmatige praktijk uitmaken. Evenmin mogen activiteiten worden uitgeoefend welke inbreuken plegen op beschermde werken of welke strafbaar zijn gesteld door de Wet op de Informaticacriminaliteit.
19.2 Indien de Klant beroep wenst te doen op de hosting aangeboden door een onderaannemer van BREEX, dan zal BREEX de algemene voorwaarden van die onderaannemer aan de Klant ter beschikking stellen. De hosting wordt niet aangeboden vooraleer de Klant van deze algemene voorwaarden kennis heeft kunnen nemen en deze uitdrukkelijk heeft aanvaard.
19.3. De Klant zal BREEX vrijwaren voor eventuele aanspraken van derden (waaronder doch niet beperkt tot de onderaannemer of externe partner van BREEX) ingevolge het gebruik van de server.
ARTIKEL 1 – VOORWERP
1.1 Deze overeenkomst tussen enerzijds (i) de NV BREEX EUROPE (“BREEX”), met zetel te 9160 LOKEREN, Dijkstraat 22, met ondernemingsnummer 0537.365.350 en anderzijds (ii) de Partner wordt beheerst door de voorwaarden en modaliteiten van de tussen partijen afgesloten onderhavige overeenkomst, hierna aangeduid als de Partnerovereenkomst, met inbegrip van onderhavige algemene voorwaarden. De Partnerovereenkomst is van kracht na ondertekening door de Partner en BREEX waarbij de ondertekening mede als aanvaarding van deze algemene voorwaarden geldt, en zij vernietigt en vervangt alle schriftelijke of mondelinge contracten, voorstellen en verbintenissen die betrekking hebben op hetzelfde voorwerp en die aan de datum van deze Partnerovereenkomst zouden voorafgaan. De Partnerovereenkomst sluit de toepassing van de potentiële algemene en/of andere voorwaarden van de Partner zelf uit.
1.2 De Partner zal BREEX aanbevelen betreffende de softwareapplicatie voor bedrijfsadministratie “MY BREEX”, Printeroplossingen, Webdevelopment en BREEX Smartchargers met bijhorende software en diensten, dit zonder enige bemiddeling bij de totstandkoming van overeenkomsten met prospecten/leads tot verkoop van diensten en producten uit het assortiment van BREEX.
1.3 Ingeval de BREEX mocht beslissen om zijn diensten m.b.t de assortiment en/of zakengamma uit te breiden, behoudt de BREEX zich het recht voor de desbetreffende uitbreiding niet aan de Partner te communiceren.
1.4 De huidige klanten van BREEX GROUP (i.c. BREEX EUROPE NV, BREEX SALESMAKERS NV en BREEX SMARTCHARGERS BV), met wie BREEX GROUP een voorafgaandelijke handelsrelatie kan aantonen worden uitgesloten van huidige Partnerovereenkomst, evenals de opdrachten die daaruit voortvloeien.
ARTIKEL 2 – UITVOERING
2.1 De activiteit van de Partner bestaat erin om prospecten door te sturen naar BREEX.
2.2 De Partner is niet bevoegd om namens BREEX overeenkomsten te bemiddelen of af te sluiten, noch om BREEX op enigerlei wijze te verbinden. Het voeren van onderhandelingen over de diensten/producten van BREEX en de modaliteiten/voorwaarden ervan behoren exclusief toe aan BREEX. De Partner doet enkel aan leadlocking.
2.3 BREEX onderhandelt met de prospect en gaat na of de prospect een geschikt profiel heeft alvorens een overeenkomst kan worden gesloten.
ARTIKEL 3 – ONAFHANKELIJKHEID
3.1 De Partner oefent zijn activiteiten en bedrijfsvoering uit buiten elk dienstverband en in volledige onafhankelijkheid ten aanzien van BREEX. Alle documenten en briefwisseling gevoerd tussen partijen, dienen aanzien te worden als onontbeerlijk werkinstrument om partijen toe te laten hun opdracht conform hun verbintenissen uit te voeren. Onder geen enkele omstandigheid kunnen zij geïnterpreteerd worden als een aanwijzing die op enige gezagsverhouding zou wijzen.
3.2 De Partner verbindt er zich toe zich in orde te stellen met alle sociale, fiscale en handelsverplichtingen welke hem ten titel van zelfstandige of zelfstandige onderneming ten laste zijn, zoals: bijdragen aan het sociaal-zekerheidsstelsel, bedrijfsvoorheffing, BTW, inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, … .
ARTIKEL 4 – DUURTIJD
De overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van bepaalde duur zoals opgenomen in de Bijzondere Voorwaarden op pagina 1 van onderhavige Partnerovereenkomst en dit met ingang vanaf de ondertekening van onderhavige Partnerovereenkomst door beide partijen.
ARTIKEL 5 – RAPPORTAGE
5.1 BREEX zal na ontvangst van de leads/prospecten, dit schriftelijk (ook per e-mail), de stand van zaken betreffende de overgemaakte leads/prospecten op aanvraag van de Partner rapporteren.
5.2 BREEX zal evenwel niet gevraagd worden zich te verantwoorden met betrekking tot de inhoud van de door BREEX met leads/prospecten afgesloten overeenkomst, behoudens de nettoprijs, en de redenen waarom bepaalde leads/prospecten niet door BREEX werden benaderd of er geen overeenkomst met de leads/prospecten is afgesloten geweest.
ARTIKEL 6 – VERGOEDING
6.1 De vergoeding van de Partner bestaat uit een commissie, gelijk aan de op pagina 1 van onderhavige Partnerovereenkomst opgenomen Bijzondere Voorwaarden.
6.2 De commissie is opeisbaar vanaf het ogenblik dat de prospect/klant de overeenkomst/bestelling heeft getekend én de bestelling integraal is betaald op de rekening van BREEX. De opdracht tot factureren wordt door BREEX uiterlijk binnen de maand na ontvangst van volledige betaling op haar rekening aan de Partner gegeven. De facturen van de Partner dienen desgevallend melding te maken van het/de kwestieuze bestelbonnummer(s) of door BREEX meegedeelde referentie. De commissie wordt binnen de zestig dagen betaald.
6.3 Het recht op commissie vervalt indien vaststaat dat:
De prospect/klant zijn verbintenissen en betaling niet nakomt.
De uitvoering van de overeenkomst onmogelijk is geworden.
De uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijze niet kan worden geëist van BREEX vooral wanneer door toedoen van de derde gewichtige redenen die de niet-uitvoering door BREEX rechtvaardigen.
Voor het geval het recht op commissie vervalt, is de Partner gehouden de commissie die hij/zij reeds ontvangen heeft aan BREEX terug te betalen.
ARTIKEL 7 – PRIVACY
7.1 De Partner garandeert dat hij de nodige toestemming van de prospecten/leads heeft verkregen of de doorgifte kan baseren op een rechtvaardigheidsgrond zoals bepaald wordt in de AVG.
7.2 De Partner bevestigt om BREEX te vrijwaren en bijstand te verlenen op eerste verzoek van BREEX voor wat betreft aanspraken van derden inzake de doorgifte van identificatiegegevens van prospecten aan en de verwerking ervan door BREEX.
7.3 BREEX zal onverwijld na de ontdekking of na het ontvangen van aanspraken van derden/prospecten betreffende een vermeende inbreuk, de Partner schriftelijk op de hoogte stellen.
7.4 De vrijwaringsplicht van de Partner betreft een vrijwaring voor alle schade, intresten, boeten en kosten. De bijstandverplichting van de Partner houdt in dat de Partner op eerste verzoek tussenkomt in een minnelijke dan wel gerechtelijke en/of administratieve procedure en tevens de kosten (niet-limitatief: kosten van deskundigen, raadslieden, gerechtskosten, administratieve kosten) van BREEX in deze procedure draagt. De vrijwaringsplicht van de Partner bestaat naast het recht van BREEX op een zelfstandige en volledige vergoeding van de door BREEX geleden schade.
ARTIKEL 8 – GEHEIMHOUDING
8.1 De Partner stemt in om zowel, tijdens, als na de duur van de Partnerovereenkomst, evenals tijdens, de inhoud van onderhavige Partnerovereenkomst, kennis en knowhow die zij opdoet niet openbaar te maken, te vermenigvuldigen, noch toe te laten dat deze voor andere doeleinden aangewend wordt dan voor de uitvoering van onderhavige Partnerovereenkomst.
8.2 Bovendien stemt de Partner in om alle nodige maatregelen te nemen zodat werknemers van de Partner of derden het vertrouwelijk en geheim karakter van de informatie erkennen en respecteren. De Partner aanvaardt de volledige aansprakelijkheid en zal BREEX vrijwaren tegen elke verkeerde bekendmaking of gebruik van de vertrouwelijke informatie door derden (werknemers inbegrepen).
8.3 Deze verplichting tot vertrouwelijkheid blijft voortbestaan gedurende een periode van 10 jaar na de beëindiging van de Partnerovereenkomst.
8.4 De Partner erkent dat BREEX het recht heeft een vergoeding te vorderen bij elke inbreuk op onderhavige vertrouwensplicht, zonder afbreuk te doen aan gelijk welke andere vordering.
ARTIKEL 9 – OVERDRACHT VAN RECHTEN EN PLICHTEN
Het is aan de Partner verboden om deze Partnerovereenkomst – die intuitu personae gesloten werd – onder welke voorwaarden ook over te dragen. Mocht de Partner van plan zijn de overdracht door te voeren, dan moet hij/zij hiervoor de schriftelijke toestemming verkrijgen van BREEX.
ARTIKEL 10 – ONTBINDING VAN DE OVEREENKOMST
10.1 BREEX heeft het recht om onderhavige Partnerovereenkomst met de Partner te allen tijde, met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke machtiging, mits voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding te ontbinden in volgende gevallen:
indien de Partner de producten van BREEX GROUP in een negatief daglicht stelt;
Indien de Partner een zware contractuele fout begaat of een essentiële verplichting niet naleeft zoals geformuleerd in de artikelen 7, 8 en 9 van onderhavige voorwaarden.
10.2 Ingeval onderhavige overeenkomst wordt ontbonden lastens de Partner heeft BREEX bijkomend recht op een schadevergoeding, forfaitair begroot op 50 % van omzet die BREEX heeft verwezenlijkt op basis van de door de Partner overgemaakte leads/prospecten in de periode van 12 maand voorafgaandelijk aan de ontbinding, onverminderd het recht van BREEX om een vergoeding voor de werkelijke schade te eisen. De Partner aanvaardt dat bij ontbinding van de Partnerovereenkomst er geen commissie meer verschuldigd is door BREEX en hij gehouden is alle verwijzingen naar BREEX, zowel online als offline, binnen de 24 uur na ontbinding van onderhavige Partnerovereenkomst te verwijderen.
ARTIKEL 11 – RECONVERSIE
Partijen verbinden zich ertoe al wat in hun macht ligt te doen om de nietige of niet afdwingbare bepalingen te vervangen door geldige en afdwingbare afspraken die in de grootst mogelijke mate hetzelfde resultaat opleveren als hetgeen zij met de nietige of niet afdwingbare clausules wilden bereiken.
ARTIKEL 12 – GESCHILLENBESLECHTING
12.1 De Partnerovereenkomst wordt exclusief beheerst door en moet geïnterpreteerd worden overeenkomstig het Belgisch Recht.
12.2 Elk geschil betreffende de Partnerovereenkomst zal beslecht worden door de Ondernemingsrechtbank van het gerechtelijk arrondissement van de zetel van BREEX.
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en wees als eerste op de hoogte van belangrijk nieuws, gloednieuwe diensten en producten, mooie kortingen & acties.
Particulieren en ondernemers die (ver)bouwprojecten op til hebben, zitten bij BREEX Infra goed.